Tips en Tricks voor fondsenwerving

Je doet mee met Cycle4Dreams, de meest gezellige en toegankelijke sponsortocht van het jaar. Aankomende zomer 2022 beklimmen we de col de l'Iseran. Samen staan we sterk voor kinderen die kampen met een trauma, een onzichtbare en vergeten doelgroep.

Als wielrenner heb je ongetwijfeld de droom om de mooiste bergen in Europa te beklimmen…Naast deze droom kun je op de wielrenfiets nu ook de dromen van kinderen verwezenlijken die dit hard nodig hebben. Samen halen we namelijk zoveel mogelijk sponsorgeld op voor stichting Dream4Kids en vervullen we de allergrootste droom van kinderen met een trauma. Een droomvervulling die moed en kracht geeft voor de toekomst. 

Iedere deelnemer wordt aangemoedigd minstens 250 euro sponsorgeld op te halen voor Dream4Kids. Waar zoek en vind je dan sponsoren en de benodigde financiële middelen? Fondsen werven is leuk, als je de smaak eenmaal te pakken hebt! Voornaamste middel: je eigen enthousiasme. Laat bij elk verzoek om een sponsorbijdrage je persoonlijke bevlogenheid doorklinken. In dit bestand vind je alle informatie, tips en tools die je nodig hebt. 

 

  1. Vertel over de stichting
  2. Stappenplan
  3. Tips voor acties die geld op leveren
  4. Tips voor extra publiciteit
  5. Bijlage (voorbeeld mails sponsorwerving)

 

 

1. Vertel over de stichting

Om je sponsors enthousiast te maken, kun je ze iets vertellen over het werk van Stichting Dream4Kids. Zorg dat je de hoofdzaken op een rijtje hebt.

Stichting Dream4Kids organiseert al sinds 2003 droomdagen voor kinderen tussen 6 en 12 jaar die te kampen hebben met een jeugdtrauma. Denk aan rouwverwerking, vechtscheiding of mishandeling, misbruik of verwaarlozing. Kinderen kunnen hierdoor het vertrouwen in zichzelf en de wereld verliezen. Stichting Dream4Kids onderbreekt de negatieve spiraal waar deze kinderen zich in bevinden en vervult hun allergrootste droom tijdens een droomdag. Zo krijgen ze weer moed voor de toekomst en energie om in dromen te geloven.

 

Droomkinderen worden uitsluitend aangemeld door professionals. Denk hierbij aan traumatherapeuten en medewerkers van jeugdzorginstellingen. De droomdag wordt ingezet als onderdeel van hun behandelplan.

Na de droomdag worden de droomkinderen jaarlijks uitgenodigd op de clubdag van Dream4Kids. Zo verliezen we de droomkinderen niet uit het oog. 

Dream4Kids ontvangt geen subsidie van de overheid en dankt haar bestaan aan particulieren en organisaties.

Kijk voor meer informatie op; www.dream4kids.nl.

 

2. Stappenplan 

In dit stappenplan staat uitgelegd hoe je op een succesvolle manier sponsoren aan je kunt binden. Volg dit stappenplan en ga van start! 

Maak een planning 

Een goede voorbereiding is belangrijk. Succesvolle sponsorwerving begint met een plan. In het plan inventariseer je hoeveel tijd je hebt, hoeveel geld je bij elkaar wilt krijgen en via welke manier je van plan bent om dit geld bij elkaar te verzamelen.

Maak een lijst van al je potentiële sponsoren

Inventariseer iedereen die je kent. Begin met de mensen die dichtbij staan en maak de kring steeds wijder. Dat levert een hele reeks namen op, denk aan:

• partner / familie / vrienden / kennissen / buren / collega’s

• school / sportclub en verenigingen / bedrijven 

• zakelijke relaties / klanten / opdrachtgevers

• bakker, slager, winkel op de hoek, supermarkt, favoriete cafés en restaurants

Bedenk bij alle mogelijke sponsors hoe je hen gaat benaderen

Niets is zo overtuigend als een persoonlijk gesprek met je (potentiële) sponsors. Probeer dus zoveel mogelijk mensen persoonlijk te spreken en ‘warm’ contact te maken. Het verhaal gaat dan meer leven. Bied vervolgens aan om meer informatie toe te sturen via de mail.

Lukt dit niet: zoek dan contact via een mail, brief of belletje. Mocht je ervoor kiezen om eerst een mail te sturen, gebruik dan de voorbeeldmail en geef hier een persoonlijke draai aan. Deze mail is toegevoegd in de bijlage. Nadat je de mail hebt verstuurd plan je meteen een telefoongesprek met de (potentiële) sponsor.

 

Gebruik het web

Zet verschillende sociale netwerken in: laat weten dat je deelneemt aan Cycle4Dreams en sponsorgeld aan het werven bent voor Dream4Kids via zoveel mogelijk kanalen (Facebook, LinkedIn, Twitter, etc.).  

 

Mensen kunnen doneren en jouw prestatie sponsoren via de Cycle4Dreams website. 

Alle deelnemers zijn toegevoegd aan de Cycle4Dreams website met een foto. Iedereen die jou persoonlijk wilt sponsoren kan via jouw naam op een link klikken en op deze manier doneren. Het is ook mogelijk om jouw link rechtstreeks te delen op social media om sponsorgeld binnen te halen. Ga hiervoor naar jouw persoonlijke pagina op cycle4dreams.nl en klik op een social media icoon naar keuze.

Vraag duidelijk, vraag regelmatig

Houd bij wie je al gevraagd hebt om sponsor te worden. Begin bijvoorbeeld met een reeks persoonlijke gesprekken. Stuur meteen daarna een leuke herinneringsmail en blijf daarna in contact met je potentiële sponsors. Na een tijdje nogmaals vragen is aan te raden: veel mensen leggen je mail of verzoek even naast zich neer en vergeten het dan.

 

Noem gerust een bedrag

Doe je een verzoek tot sponsorgeld: veel sponsors vinden het prettig om een concreet bedrag te horen. Natuurlijk zijn ze vrij om net zoveel te geven als ze zelf willen, maar een concreet bedrag helpt sponsors wel over de streep.

Schakel het bedrijfsleven in

Meestal begin je met de mensen in je omgeving, maar zet vooral ook alle mogelijke bedrijfssponsors in je plan. Allereerst je eigen werkgever, maar vergeet ook andere bedrijven niet. In de buurt, in je stad, in de regio: bedenk hoe je ze kunt benaderen. Bedrijven zijn uitstekende sponsors als je er een ingang hebt. Ken je iemand bij een bepaald bedrijf? Probeer op die manier ‘binnen te komen’.

 

Bedrijfssponsors willen graag iets terug voor hun sponsorbijdrage. Als bedrijven een bijdrage van 500 euro of hoger sponsoren behoort het bedrijf tot één van de hoofdsponsors. Voor het bedrijf heeft dit verschillende voordelen:

- Aandacht via social media (Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram) 

- Aandacht in lokale media en –omroep

- Logo op evenementen website

- Aandacht via Dream4Kids nieuwsbrief

Bedanken móét!!

Open deur? Helaas: veel mensen die sponsoren in diensten, natura of geld horen nooit een bedankje. Laat jou dat niet gebeuren! Bedank je sponsoren meteen nadat ze jou gesponsord hebben en laat achteraf weten hoe je Cycle4Dreams hebt ervaren en wat je gepresteerd hebt. Via de Cycle4Dreams website kun je precies zien wie jou heeft gesponsord en met welk bedrag. 

 

3. Tips voor acties die geld opleveren

Kan jij wel wat inspiratie voor het werven van sponsoren gebruiken? 

Hier vind je allemaal succesvolle acties en voorbeelden van evenementen om zoveel mogelijk sponsorgeld binnen te halen. Niet alleen gewoonweg je hand ophouden en vragen om een donatie, maar iets terug willen geven, mensen laten doneren met een glimlach! Kijk welke acties bij jou passen en maak gebruik van alle handige tips. Met behulp van deze acties ga je zeker je streefbedrag halen, misschien ga je er zelfs wel overheen!

 

Acties

• Vraag de lokale supermarkt of je een emballage ton mag plaatsen met daarbij een poster en een kort omschreven vraag of mensen hun statiegeld bonnetje zouden willen doneren voor Dream4Kids.

• Schakel kinderen in! Ze zullen het prachtig vinden om te helpen sponsorgeld binnen te krijgen. Denk aan ‘heitje voor karweitje’, een flessen inzameling of een project op school voor Dream4Kids.

• Ruim je zolder, schuur of garage op (en maak een rondje langs familie en vrienden) en verkoop de inhoud: zoals, kinderkleding, speelgoed en antiek voor Dream4kids! 

Tip: verkopen kan ook via marktplaats of organiseer een rommelmarkt.

• Vraag familieleden om bij een verjaardag of feestdag (bijv. kerst, moederdag, nieuwjaarsdag) een bijdrage te geven in plaats van een cadeautje. 

• Collecteer binnen je eigen bedrijf (in overleg) of vraag op de werkvloer of mensen hun overuren willen doneren aan Dream4Kids. 

• Bak taarten ‘op bestelling’ en verkoop deze.

Evenementen

Organiseer een evenement waarvan de opbrengst naar Dream4Kids gaat (opbrengst uit kaartverkoop, consumpties, extra activiteiten etc.) Belangrijk is om er een aantrekkelijk evenement van te maken zonder dat dit te veel kost. Voorbeelden van evenementen:

 

• Sport event (estafetteloop, olympiade, voetbaltoernooi, obstaclerun). 

Tip: vraag of je sportclub een sportevenement organiseert ten bate van Dream4Kids.

 

• Organiseer een bingo avond. 

 

• Organiseer een loterij met prijzen gesponsord door lokale winkels.

 

• Organiseer een klein festivalletje met bijv. theater, zang, muziek en eten.

• Organiseer een buurtfeest, borrel, wijnproeverij, high tea of kookworkshop. 

• Organiseer een karaoke avond of een pop- of andere pubquiz in je favoriete café.

• Hou een mini Dream4Kids expeditie: nodig vrienden en bekenden uit voor een pittige wandeltocht en vertel over Cycle4Dreams en de Stichting Dream4kids.

• Organiseer een sponsorloop, of fiets, zwem enz. (door scholen of verenigingen).  

Tip: Kinderen vinden het ontzettend leuk om mee te doen aan een sponsorloop, organiseer de sponsorloop op school.

• Thuisbioscoop: organiseer bij jou thuis een bioscoopavond, zodat jij samen met je vrienden, familie en onder het genot van een bak popcorn kan genieten van een mooie film. Maak van je woonkamer de ultieme thuisbioscoop en zorg voor wat lekkere snacks. Een paar euro entree zorgt voor de rest!

 

• Dinner4Dreams: organiseer naar eigen creativiteit een etentje bij jou thuis of op een door jou gekozen locatie. De gasten die je uitnodigt betalen een bijdrage. 

Tip: Laat je eventueel sponsoren door de lokale supermarkt, slijterij, slager, groentewinkel.

• Organiseer een veiling van goederen en diensten. Tip: probeer mensen spullen te laten doneren en bedrijven diensten te laten sponsoren zodat de gehele opbrengst aan het goede doel geschonken kan worden.

• Thema / inspiratie event, gericht op kennisdelen van een specifiek thema. Tijdens dit event kunnen sprekers, workshops en bezienswaardigheden onderdeel van het programma zijn.

LET OP: Het is absoluut niet de bedoeling om te werven aan de deur, bijvoorbeeld door te collecteren. 

HULP NODIG: Heb je nog vragen over het organiseren van een actie of evenementen contact dan: loes@dream4kids.nl.

 

4. Tips voor extra publiciteit

Extra publiciteit helpt bij het werven van sponsoren en is een leuke manier om je sponsoren up to date te houden. Daarnaast wordt op deze manier Cycle4Dreams en Dream4Kids meer onder de aandacht gebracht. 

Denk digitaal

Gebruik social media op zoveel mogelijk manieren. Zorg voor filmpjes, foto’s en leuke, inspirerende quotes en updates over Cylce4Dreams en houd je persoonlijke pagina bij.

 

Facebook: Verander je profiel en omslagfoto naar beeld van Cycle4Dreams. Vraag mensen jou te steunen.

Instagram: Vraag jouw volgers in een video of bericht om jou te steunen. Gebruik hashtags zodat je vindbaar bent.

LinkedIn: Misschien heb je wel een groot zakelijk netwerk. Deel het event via jouw persoonlijke pagina en vraag jouw huidige werkgever of ze iets voor je kunnen betekenen. 

Publiciteit dichtbij

Waar zitten je sponsors? Waar ga je sponsors zoeken? Welke lokale media lezen, horen en/of zien deze mensen? Als je alle buren gaat benaderen, is een leuk stukje in het buurtblad een prima ondersteuning. Denk dus vooral aan: huis-aan-huisbladen, lokale radio- en tv-zenders, agenda’s in regionale bladen, etc.

Media

Jullie mogen de media benaderen om bekendheid te geven aan de stichting of aan het evenement van Cycle4Dreams. Denk bijvoorbeeld aan de plaatselijke krant, het lokale radiostation, intranet, een intern blad, een nieuwsbrief voor werknemers. Wij hebben hiervoor een persbericht klaarstaan, als je deze graag wilt ontvangen mail dan naar: loes@dream4kids.nl. 

Ook zou je journalisten van de plaatselijke krant of andere lokale media kunnen uitnodigen voor een sponsoractie of evenement dat je organiseert.